Meest uitgebreide nieuwswebsite

Nieuws

Haal het maximale uit jouw webshop

data

Bij een webshop komen er een hoop dingen kijken. Deze dingen hebben te maken met onder andere marketing, sales, techniek en logistiek. Voor een klein bedrijf geeft dit dus een hoop complexiteit. Belangrijk is om klein te beginnen en niet gelijk teveel willen. Je moet je eerst goed inlezen en kijken naar de resultaten die je nu haalt. Aan de hand daarvan kun je veel gaan leren en eventuele aanpassingen maken. Uiteindelijk willen we natuurlijk allemaal het maximale uit een webshop halen. Dit kan zijn in de trend van omzet, aanmeldingen voor een nieuwsbrief of contact. Hieronder staan een aantal dingen die belangrijk zijn rondom een webshop.

Analyseer zoektermen

Zorg ervoor dat er een zoekbalk op elke pagina op de website staat. Bezoekers die gebruik maken van de zoekbalk zijn namelijk echt op zoek naar informatie op jouw webshop. Deze mensen zijn gemotiveerd om langer op jouw site rond te brengen en willen actie ondernemen. Het is dus belangrijk om naar deze bezoekers te luisteren. Kunnen ze bijvoorbeeld de contactgegevens niet vinden? Dan is het belangrijk om deze zichtbaarder te plaatsen op de landingspagina. Bovendien kun je dingen toevoegen waar zij naar zoeken. Dit kunnen bijvoorbeeld producten zijn die aan het assortiment worden toegevoegd. Deze zoekopdrachten kun je bijhouden in Google Analytics, waardoor je alles overzichtelijk kunt meten en zien.

Zorg voor één duidelijk doel per pagina

Ook belangrijk is dat je niet teveel verwacht van je webshop. Je moet niet willen dat je klant zowel een aankoop doet, zich inschrijft voor een nieuwsbrief én contact opneemt. Houdt de pagina’s dus overzichtelijk en rustig. Teveel linkjes, tekst en buttons kunnen de bezoekers afschrikken namelijk. Weet dus wat je hoofddoel is en leg hier de focus op. Per pagina stel je een subdoel. Dit is bij de check-out pagina het plaatsen van de bestelling en bij de productinformatie het toevoegen van een product aan het mandje. Als je alles goed heb ingericht leidt het ene doel tot het andere. Alle call-to-actions volgen elkaar dan op tot de laatste actie.

E-commerce marketing

E-commerce marketing is erg belangrijk. Dit kun je het beste uitbesteden bij echte experts. Zij hebben kennis en ervaring in het marketingaspect voor webshops. Je kunt het ook zelf doen, maar dit is erg complex en de regels veranderen elke maand. Experts zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zo weten zij alles van strategieën, analyses, USP’s en klantbeleving. Al deze aspecten nemen zij mee in de meest geschikte werkwijze voor jouw bedrijf en webshop. Ook zorgen zij voor het meten van de resultaten en zorgen zij ervoor dat de bezoekers terug willen komen in jouw webshop.

Geef een reactie